22 juni 2014

Marnix Laureys: Château China

Zo, hèhè... eindelijk heb ik hem dan uitgelezen. Het duurde even maar dan ben je ook heel wat informatie rijker. Meer dan wat je uit de theorieboeken van de Wijnacademie haalt, daarin staan maar liefst drie(!) hele pagina's tekst over wijn uit China. Auteur Marnix Laureys gaat dieper in op de geschiedenis, verschillende soorten wijn (ook rijstwijn bijvoorbeeld), wijngebieden, marketing en de toekomst van Chinese wijn. Wanneer je, zoals ik, blij bent die vervelende theorie achter de rug te hebben van de opleiding dan is het toch weer even worstelen. Uiteindelijk leer je er wel een hoop van en voor iemand die nog een wijnopleiding gaat volgen is het eigenlijk onmisbaar leesvoer. Het boek is in eigen beheer uitgegeven. Daarbij kun je ervoor kiezen om, tegen betaling uiteraard, je boek te laten redigeren. Het wordt dan in ieder geval gecontroleerd op taal en grammatica, waarschijnlijk niet op feiten. Nu ben ik een taalpurist, althans, dat probeer ik te zijn. Ik stoor me dan ook aan taalfouten die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Er is een compleet hoofdstuk gewijd aan 'rode duivensoorten'. Ik wist überhaupt niet dat er rode duiven bestonden en dat ze in een boek over Chinese wijn besproken worden is al helemaal vreemd. Eigenlijk is dat de meest in het oog springende fout, er zijn er veel meer maar ik laat het hierbij. Lees er omheen en je hebt gewoon een waardevol boek in handen. Waarschijnlijk gaan we in de toekomst nog wel meer lezen van Marnix aangezien China eigenlijk nu pas aan hoofdstuk één begint met serieuze stappen in de wijnwereld.